Dag 8, 26 oktober
Vandaag was weer een zware
dag. 750 kilometer over een weg zo recht als een liniaal evenredig aan de
Atlantische Oceaan met de laatste uren de lage zon pal voor. Maar mooi, zo
mooi. Soms leek het of we door een wit stuifsneeuw landschap reden maar het was
zand. Verder zagen we urenlang echte luchtspiegelingen, fata morgana’s. Het
lijkt of de weg voor je in de afgrond stort en de zandvlaktes voor je
veranderen in grote meren met vogels waar de struikjes boven hangen.
Tot nu toe doen we de etappes alleen, echter vanochtend zijn we aangehaakt bij de wethouder van Terschelling en zijn adviseur.
Er is enige competitie in de
groep tussen de Friezen van Friesland en de Niet Friezen van Terschelling en ze
hebben beiden iets met vlaggen. De Friezen voerden gisteren hun wapperende vlag
bovenop de bezemwagen de stad in en werden meteen aangehouden door de
verontrustte politie. Deze hadden net een demonstratie van Polisario
neergeslagen.
“Welke rebellengroep kwam zich hier melden voor de strijd in de Westelijke Sahara?” vroegen zij zich af. Erg moeilijk uit te leggen dat de Batavieren uit Tytsjerksteradiel en Dontumeradeel dat echt alleen maar voor de lol doen.
En de wethouder van Terschelling plantte vervolgens in onze aanwezigheid een vlag op de Kreeftskeerkring maar deze is door de achtervolgers niet meer gezien.
“Welke rebellengroep kwam zich hier melden voor de strijd in de Westelijke Sahara?” vroegen zij zich af. Erg moeilijk uit te leggen dat de Batavieren uit Tytsjerksteradiel en Dontumeradeel dat echt alleen maar voor de lol doen.
En de wethouder van Terschelling plantte vervolgens in onze aanwezigheid een vlag op de Kreeftskeerkring maar deze is door de achtervolgers niet meer gezien.
Morgen rijden we Mauritanië in
en vandaar gaan we “off-piste” tot de grens met Senegal. Annemieke en ik hebben
besloten om ons voorlopig even vast te blijven houden aan de wethouder en zijn
beleidsmedewerker.
Dag 9 zondag
Midden in de onherbergzame
zandachtige vlakte 60 km voor de grens naar Mauritanië staat een gigantisch,
monstrueus gebouw, Hotel Barbas. Hier slapen we, een eigen kamer voor iedereen,
voorlopig onze laatste nacht in een fatsoenlijk bed en een normaal toilet.
HOTEL BARBOS |
Vanochtend is het vertrek
gepland voor 9 uur. Maar de auto die gisteren al problemen had, maakt ook
vanochtend een vreemd geluid. Gelukkig staat de bezem- annex garagewagen ook
voor het hotel. De chauffeur, een aardige Friese koeienboer die beslist furore
zou maken in het tv programma Boer Zoekt Vrouw laat de achterklep naar beneden
zakken. Vol verwachting kijk ik toe.
De auto is gevuld met
stofzuigerslangen voor een zwembad en wat watertanken. Een klein doosje met
autosleutels.
de friezen kijken onder de motorkap, al het gereedschap zit in het gele kistje
Toen ik, inmiddels drie weken geleden, aankondigde dat ik van plan was de reis naar Mali per auto te maken was niet iedereen daar enthousiast over. Maar ik kon alle bezwaren wegwuiven door te vertellen dat ik kon aanhaken aan een echte Milleniumrally van 10 teams met snelle en goede auto’s, een organisator die al 40 maal de reis gemaakt had en de aanwezigheid van een bezemwagen met een garage aan boord.
De leider, zijn zoon en zijn assistente echter zijn ervaren Afrika gangers en voor mij zijn dit soort situaties, levend in Afrika, zeer bekend en doen een beroep op het improvisatievermogen. Niets aan de hand dus.
De rest van de dag, van 10 uur
tot 5 uur staat in het teken van de grensovergang van Marokko naar Mauritanië.
7 uur in de brandende hitte met je paspoorten en autopapieren van kastje naar
de muur voor steeds meer stempels en handtekeningen. Fotograferen en lachen
verboden. Tussen de twee grenzen ligt 3 km. niemandsland, geen weg maar een
spoor, autowrakken, mijnen. Mooi filmdecor.
Veel kamelen hier, voor de
kamelenmelk, hier staan twee mannen ze te melken
Uiteindelijk arriveren we in Nouadibou, stad op schiereiland in Mauretanie. We blijven hier een dag langer omdat de koppelingsplaten van het team uit Leeuwarden verbrand zijn
en dat wordt hier gerepareerd.
We overnachten op de camping van Ali, d.w.z. voor iedereen een hokje met een matras op de grond en 2 toiletten met douche voor zijn allen. Voor Annemieke vinden we een mooie kamer met badkamer in een hotel in de buurt. ‘s Avonds in de grote Touareg tent ontpopt Michiel zich als een getalenteerde sing-a-song writer op gitaar. De teksten in het Fries maar heerlijk om naar te luisteren.
We overnachten op de camping van Ali, d.w.z. voor iedereen een hokje met een matras op de grond en 2 toiletten met douche voor zijn allen. Voor Annemieke vinden we een mooie kamer met badkamer in een hotel in de buurt. ‘s Avonds in de grote Touareg tent ontpopt Michiel zich als een getalenteerde sing-a-song writer op gitaar. De teksten in het Fries maar heerlijk om naar te luisteren.
Dag 10, 28 oktober
De volgende dag wordt ik om 10
uur wakker van het lawaai op de hof.
Het is maandag-wasdag. De
Friezen doen de was in hun meegenomen emmertjes.
Na het ontbijt gaan we naar
een natuurreservaat, Cap Blanc, een schiereiland in de Atlantische Oceaan over
een piste, het peugootje Rondom Baba houdt zich goed. Een prachtig gebied met een groot strand, wilde golven en scheepswrak.
het peugootje |
Lieve vrienden, ik weet het nu zeker, bij deze nodig ik jullie uit voor de rally die ik zal organiseren, de Here Bugu rally naar het festival in de desert. Zo'n overland reis is weergaloos mooi en ik gun iedereen om dat een keer te doen.
Dag 11
De dag begint op een vreemde
manier. Gisteravond was ik al om half acht mijn hok ingegaan en in slaap
gevallen op de harde matras. Plotseling wordik wakker van luid gepraat, slaan
van autodeuren, geluid van douches. Ik kijk op mijn horloge. Jeetje, half acht.
Ik hou er niet van om me achter de groep aan te moeten haasten. Snel begin ik
al mijn spullen in te pakken, mijn haar te borstelen, zet al de spullen in de
auto, ren met de tandenborstel naar de toiletten. Het is nog stikdonker,
iedereen loopt rond en is bezig, hier en daar maak ik een praatje. Marius, onze
reisleider zit achter zijn computer. “Kan ik nog even naar de bakker rennen om
mijn berichten te versturen” vraag ik hem. (de bakker heeft internetconnectie).
Hij kijkt me vreemd aan. “De bakker is nu dicht” zegt hij “ zit jij wel in de
goede vibe?”. De klik komt direct: Het is midden in de nacht, de Friezen hadden
een gezellige avond gehad en zijn niet aan het opstaan maar aan het naar bed
gaan. Mijn horloge is blijven stilstaan op half acht maar het is nu half twee
in de nacht. Slaapzak en kussen weer uit de auto gehaald, licht uit en slapen
tot 7 uur!
De ochtend komt traag op gang.
De een moet zijn band verwisselen, er moeten boodschappen gedaan worden, en als
we op weg zijn doen twee auto’s moeilijk. Maar uiteindelijk lukt het en rijden we door de eindeloze vlaktes.
Halverwege de route gaan we de
zandbak in voor een dagje off-piste. We hebben een gids, Ali en nog wat,
blauwe jurk en de banden moeten leeg tot op 1.5. En daar gaan we, scheuren over
het zand. Na een paar kilometer loopt de temperatuur van ons peugeootje aardig
op en er komt stank vanonder de motorkap. Een pijnlijke afgang die een deuk in
mijn ego veroorzaakt, slippen met de koppeling, een doodzonde Gerner.
We besluiten de groep te
verlaten en om te keren. De andere auto’s worden verkocht maar de onze moet nog
een tijdje mee en ik wil zonder kleerscheuren de reis kunnen vervolgen. Marius
doet de trip ook niet mee, hij moet een auto met een vervuild oliefilter naar
Nouatchoc brengen. Samen rijden we naar de hoofdstad, passeren heel veel
politieposten waar we onze kopieën van paspoort moeten inleveren en belanden in
het donker in Nouatchoc in backpackers hotel met kakkerlakken onder het bed.
Vallen doodmoe in slaap.
Vandaag een rustdag in
Nouatchoc wachtend op de anderen die hier aan zullen komen. Nouatchoc is een
verhaal apart. Er bestaat geen stad in de wereld waar het verkeer zo bizar is
als hier. Zesbaans wegen maar je moet niet opkijken als iemand diagonaal
oversteekt naar de andere kant tegen het verkeer in omdat hij daar een ander
weggetje wil inslaan. Inhalen mag overal en op ieder moment, stoppen ook,
toeteren zonder ophouden. Vooral in het donker is dat lastig, sommige auto’s
hebben lampen, andere niet.
Het is weer even wennen al die
mannen met witte verbanden om hun hoofd en een donkere zonnebril op.
Mauritanië is een Islamitische
staat, nergens alcohol te krijgen maar in de restaurants en cafés grote tv
schermen met de meest schunnige sexueel getinte filmpjes.
Ik voel me op straat zonder
mannelijke begeleiding niet op mijn gemak en we besluiten dan ook ‘s avonds
niet het centrum te gaan verkennen maar blijven braaf in het “hotel”
In Nederland ontstaat wat
ongerustheid over mijn vertrek naar Mali. Het Nederlandse gedoe over
interventie in Mali vind ik vervelend, wat ik erover lees gaat over Nederland
zelf en hun belang als missie, het gaat niet over Mali. Door al dat lawaai dat
ze erover maken verhogen ze het risico op kidnapping en de situatie van de
Nederlander die nog vast zit wordt er niet beter van.
Wij gaan verder richting Rosso,
zuid Mauritanië
Dag 13 donderdag
We vertrekken vanuit
Nouatchoc. De vorige keer dat ik door Nouatchoc reed was 5 jaar geleden, we
waren met 2 auto’s en raakten elkaar kwijt. In dit soort verkeer waar geen
regels gelden is het heel moeilijk bij elkaar te blijven. De leiding besluit
gelukkig dat het niet te doen is om met 12 auto’s door de stad te komen. We
nemen de route om de stad heen, voorafgegaan door een gids in een auto.
En zo gaan we van start maar de
derde auto in de rij is al na 20 meter de gids kwijt en neemt de verkeerde
afslag op de rotonde. Hergroeperen!! We rijden door het industriegebied
van Nouatchoc, een stinkende hel van cementfabrieken en ondefinieerbare
ellende. De weg wordt steeds slechter, grote gaten en rafelige randen waardoor
het passeren van vrachtauto’s een hachelijke zaak wordt.
Het wordt ook steeds heter,
boven de 37 graden en sinds drie dagen zijn we begonnen aan de malarone tegen
malaria. Voor mij betekent dat elke keer weer een behoorlijke vermindering van
mijn energie.
de mensen wonen in dit soort huizen. nagebouwde tenten met open wanden van kippengaas zodat de dieren niet naar binnen kunnen |
Het peugootje vindt het ook vermoeiend worden, het
linker voorwiel piept en knarst, waarschijnlijk door het zand. Tegen donker
arriveren we in een vreemd hotel langs de kant van de weg. Een eigen kamer,
airconditioning, een matras zo hard als een plank en de wit betegelde vloer
krioelt van de insecten waaronder veel kakkerlakken.
Als ik ’s morgens wakker wordt
liggen er drie geplette kakkerlakken onder me op het matras.
Dag 14, vrijdag
Deze dag blijven we in Rosso
en staat in het teken van het startende project van 60 hectare van onze
reisleider Marius. Er is nog niets te zien maar er wordt een generator
afgeleverd en een puttenboor gedemonstreerd.
Wat verder opvalt is de
ongelooflijke armoede hier. Er is eigenlijk helemaal niets. Marius heeft hele
grote plannen hier voor de komende jaren en we zullen hem zeker volgen. Ik ben
ontzettend benieuwd naar de resultaten van zijn aanpak die weer heel anders is
dan de aanpak van Rondom Baba.
mauretaanse schone |
het enige restaurant in Rosso waar we uiteindelijk niet durfden te eten |
Morgen moeten we de grens over
naar Senegal en dat is geen kleinigheid. Een veerpont waarvan de vraag is in
welke conditie hij is en heel veel papieren, kopieën, afkopingen enz. de
zenuwen staan strak gespannen. De leiding heeft echt moeite om alles
georganiseerd te krijgen.
Voor ons is het ook spannend.
Het Peugootje, hoewel in goede staat , is 2 jaar te oud. Alles zal aankomen op een
beetje geluk, de goede ambtenaar treffen en niet te veel smeergeld te hoeven
betalen. Hopelijk zitten we morgenavond in Saint Louis in Senegal. We liggen
een dag achter op schema.
wordt vervolgd........