woensdag 4 februari 2009


Kippen kopen voor de maaltijd in Farako

Ook bezochten we het pottenbakkersdorp Farako ( zie Mali Mails) en bleven een dag en een nacht bij Alimata, Adama en hun kinderen. Zij beschouwen mij inmiddels als een van hen en ik vond het heel bijzonder om hun aan Baba voor te stellen die in het Bambara uitgebreid kon spreken over mijn komst naar Mali en onze plannen. 's Avonds zaten we bij elkaar en ook de directeur van de school was uitgenodigd. Vader Adama nam het woord en hield een lang betoog in zijn taal. Ik voelde dat het een plechtig moment was en hoorde regelmatig mijn naam, Yvonny. Toen bleek dat hij gezegd had dat vanaf dat moment hij geen enkele zeggenschap meer had over zijn dochter Marjamma van 16 jaar en dat hij haar toevertrouwde aan Baba en mij. Ik draag haar over aan alles wat zich bevindt tussen de huid en het bloed van Yvonne en Baba zei hij. Het was een bijzonder en zeer Malinees moment. Het kind wat je opgedragen wordt daar aarzel je niet over zei Baba tegen me toen hij mijn verbouwereerde gezicht zag. Je accepteert het en doet je best. In maart komt Marjamma twee weken bij me logeren en zoeken we een school voor haar. Vanaf volgend schooljaar komt ze bij me wonen. Onverwacht en zeer snel heb ik er dus een dochter bij. Toen ik haar twee en een half jaar geleden ontmoette wist ik het eigenlijk al.

de familie uit Farako met Marjamma in de witte jurk.


Alimata met haar vriendin die een zak rijst op haar hoofd heeft