woensdag 27 juni 2012

Algharia


Dit is Alghar uit Dialangou. Ik ken haar van de kookcursus die wij op Here Bugu hielden voor vrouwen uit Dialangou. Ze viel me meteen op omdat ze een bewuste en heel krachtige uitstraling had.

Gister heeft ze iemand naar me toegestuurd met een plastic zak. Daarin zat een grote leren tas, zoals Touareg die in hun huis hangen om spulletjes in te stoppen. Ze heeft er lang aan gewerkt en wil hem nu verkopen om medicijnen en eten voor haar kinderen van te kopen. Ze heeft er drie en is in verwachting.

In Dialangou is door de hongersnood bijna geen eten meer. De mensen moeten ver lopen om te bedelen om wat eten voor hun kinderen mee naar huis te nemen.

Algharia bedelt niet. Zij stuurt iemand die ze vertrouwt met een plastic zak naar me toe, zodat de anderen haar actie niet zien, en met de vraag of ik dit prachtige handwerk van haar wil kopen.

Ik heb de boodschapper teruggestuurd met 10.000 CFA, = 15 euro zodat ze wat eten kan kopen en gezegd dat ik mijn best zal doen om hem voor haar te verkopen.

Aan materiaal en werk zit er 50.000 cfa in heeft de boodschapper gezegd, dat geloof ik.
50.000 cfa is 76 euro




Het is vooral een decoratief stuk voor aan de muur. hij is ongeveer 85 cm breed en 1,25 hoog, helemaal van leer.  Door de slurf bovenaan stop je er spullen in. De zak is aan de achterkant , aan de voorkant de rijke versiering.
Mensen die belangstelling hebben kunnen een bod doen via: yvonne@rondombaba.nl.
Als ik naar Nederland kom, kan ik hem meenemen.