zaterdag 19 mei 2012

DAMMEN


Dammen is een nationale sport in Mali. Een sport voor mannen wel te verstaan. In alle “grins”, mannengroepen, wordt gedamd. Baba damt en is volgens hemzelf de ongekroonde kampioen van Mopti. In het kader van mijn integratie leek het me dus niet verkeerd om de kunst van het dammen onder de knie te krijgen.
Waarbij ik dan even voorbij ga aan het feit dat ik een vrouw ben en dus niet zou kunnen dammen. Mijn vader zei altijd dat ik een meisje was en dus stro in mijn hoofd heb op de plek waar hersens horen te zitten.  Het lot heeft me gebracht op een plek waar de meeste mannen nog dezelfde mening zijn toegedaan. Zo gaan die dingen.

Dus dammen gedownload op mijn ipad en oefenen maar. Nu het spel eenmaal gedownload is kan ik ook oefenen zonder internet en dat heb ik dus de afgelopen weken fanatiek gedaan. Ik weet niet hoe dat bij anderen is maar bij mij werkt zoiets direct door in mijn totale systeem.  Ik voel hoe de regels en de strategie van het dammen langzaam bezit beginnen te nemen van mijn dagelijks denken. Zetten en tegenzetten. Verliezen om te winnen. Strategisch, manipulatief, met voorbedachte rade. Als je zo denkt, interpreteer je ook alle gedragingen en opmerkingen van anderen op die manier. En ik voel ineens tot in mijn botten hoe de wereld en de communicatie er anders uit gaan zien als het dammen in je systeem zit.

Het partijtje dammen, de zetten en tegenzetten van de verschillende partijen en belanghebbenden in het desastreuze conflict dat zich in Mali afspeelt is al lang in de remise terecht gekomen. Het zit vast en niemand in dit “mannenspel” schijnt te weten hoe het dan verder moet, hoe in vredesnaam het strijdtoneel te verlaten. De bevolking kijkt ondertussen machteloos en “weerloos” toe.

Ik kan inmiddels mijn “mannetje” staan in een potje dammen als het moet. Handig als opmaat voor een mooi gesprek zo hier en daar. Meer niet.

Vaders en mannen mogen denken dat dochters en vrouwen stro in hun hersenpan hebben. Maar die vaders en mannen weten niet dat dochters en vrouwen met dat stro iets heel bijzonders kunnen doen.
Ze kunnen er namelijk gouddraad van spinnen.

Moraal van dit verhaal:

Ik wens veel mannen wat meer “stro” toe.
En ….. spinnen is beter dan dammen.